Sebagian orang mungkin sudah mengenali istilah VGA atau Video Graphic Array. Bagi yang belum tahu, VGA adalah peranti yang dipasang ke dalam Unit Pemproses Tengah (CPU) atau sudah dipasang pada komputer riba. VGA mempunyai fungsi sebagai visual pengolah yang akan dipaparkan ke monitor.
Peranti perkakasan ini mempunyai peranan penting untuk komputer riba / PC kerana dapat meningkatkan kualiti tampilan di PC atau laptop. Jika VGA mempunyai kapasiti kecil dan prosesor yang kurang memadai, masalah akan muncul apabila PC atau komputer riba digunakan. Hal ini pasti akan mengganggu pemain saat main game atau terlihat gerakan yang patah ketika melakukan gambar pengeditan.
VGA Laptop dan PC
Untuk maklumat, VGA untuk komputer riba dan PC sangat berbeza. Perkara yang paling menarik mengenai perbezaan antara VGA untuk PC dan komputer riba boleh dilihat dari penambahan saiz memori VGA. Di samping itu, VGA dipasang pada PC akan menggunakan lebih banyak tenaga daripada VGA pada komputer riba.
Video Graphic Array untuk komputer riba biasanya dipasang mengikut tetapan pengeluar komputer riba. Ini menyebabkan VGA pada komputer riba tidak dapat ditingkatkan. Satu lagi sebab yang membuat komputer riba VGA tidak boleh ditambah ialah VGA tertanam dalam pemproses supaya VGA hanya boleh mengikuti spesifikasi yang telah disediakan.
Tidak seperti komputer riba, PC VGA boleh ditukar dan ditambah. Umumnya terdapat slot khas di dalam CPU untuk menambah kad VGA. Untuk meningkatkan prestasi, anda hanya perlu menambah kad VGA ke CPU untuk mendapatkan grafik imej yang lebih baik dan lebih terperinci.
Sesuaikan dengan Kapasiti Prosesor
Penggunaan VGA mesti diselaraskan ke kapasiti yang dimiliki oleh pemproses dari PC atau laptop yang dimiliki. Sekiranya anda suka bermain permainan atau bekerja dalam bidang pengeditan imej dan video, diperlukan VGA dan RAM yang tinggi. Selain kemudahan, VGA dan RAM yang sesuai akan menjaga komputer riba dan PC anda.
VGA besar tidak semestinya berfungsi dengan baik jika anda mempunyai prosesor yang lemah dan kapasiti tidak besar. Ini boleh membuat peranti VGA menjadi panas dengan cepat apabila digunakan. Suhu yang tinggi akan meningkatkan kemungkinan peranti menjadi mudah rosak akibat haba yang dihasilkan dari VGA.
Sebaliknya, jika prosesor mempunyai kapasiti tinggi tetapi VGA mempunyai ingatan yang kecil, imej yang akan dipaparkan menjadi tidak selesa pada mata. Di samping itu, proses membuat gambar yang akan divisualisasikan oleh monitor juga akan terputus. Ini kerana caj yang memasuki memori VGA tidak boleh memproses grafik secara langsung dari prosesor.
Pilih VGA dengan berhati-hati
Untuk mengoptimumkan prestasi pemproses dan VGA, pemilihan perisian boleh menjadi salah satu faktor yang perlu diambil kira. Perisian pemprosesan VGA yang paling biasa digunakan ialah ATI Radeon dan Nvidia. Sekiranya anda memilih VGA secara tidak betul, kesulitan apabila menggunakan PC dan komputer riba akan muncul. Terutama jika kerja anda bergantung pada PC dan komputer riba, ia pasti menjadi halangan untuk berfungsi.
Pengguna PC yang ingin meningkatkan kualiti paparan di monitor, sebaiknya tambah VGA card yang sudah dijanjikan prestasi dan kebolehannya seperti Zotac PCIE GTX 750. Alat tersebut sudah dilengkapi dengan pemproses VGA Nvidia berkapasiti dua giga bait yang serasi dengan Windows 10 sehingga pandangan pada monitor akan semakin jelas dan kualiti.
Pemilihan komputer riba VGA boleh dilakukan sebelum membeli komputer riba yang dikehendaki. Perhatikan spesifikasi pada komputer riba. Sangat disyorkan untuk memilih pemproses dan VGA sesuai dengan keperluan kerana apabila sudah memilih suatu laptop dengan spesifikasi tertentu, keupayaan VGA ini tidak akan boleh ditambah atau dikurangkan.
VGA yang digunakan untuk komputer riba dan PC sepatutnya dipertimbangkan. Ini kerana VGA mempunyai peranan penting untuk mengekalkan dan menjadikan visual monitor lebih baik. Di samping itu, VGA yang berfungsi dengan baik akan menjaga PC anda dan memantau agar ia bertahan lebih lama dan prestasinya terus berjalan dengan lancar.